Bloglogloglo

TÝDEN.CZ

20. 5. 2019
Rubrika: Mířeno jinam

Zase jedna trať

Autor: Tomáš Malina

19.02.2014 17:53

Milí čtenáři,

tenhle úvodník vzniká v budově zámecké rezidence nad vltavotýnským náměstím. Je středa druhého adventního týdne a mě sem přivedl prostý fakt, že – po ani ne tříleté pauze – JIKORD opět bodl. Tentokrát to odnesla trať Číčenice – Týn nad Vltavou: v sobotu 14. prosince tudy jedou osobní vlaky naposledy. Je to stejný příběh jako v r. 2011, kdy byla zlikvidována osobní doprava Dívčice – Netolice: jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) obhajuje nynější nečekaný krok (k němuž by dnes levicoví politici nesáhli nikde ve vyspělé Evropě) a jeho slova znějí jako zvonění na poplach: Osobními vlaky do/z Týna skoro nikdo nejezdí, kraj dosud ročně dotoval tuto trať 9 miliony korun, tržby činily 400 tisíc, zrušením vlaků a jejich nahrazením autobusy se ušetří 3,7 milionu. Obce na trati se však i pod tlakem takovéhle kalkulace bouří; protestují starosta vltavotýnský a temelínský, ale už je jim to houby platné. Tak se tedy podívejme podrobněji, jak ta zlořečená trať škodila. Autobus Týn – České Budějovice (nebo zpět): 37 km, jízdní doba obvykle kolem 0:50 – 1:10 h; vlak Týn – ČB (nebo zpět; se snadným přestupem v Číčenicích): 51 km, hrubá jízdní doba v rozmezí 1:00 – 1:13 h. Zcela srovnatelné, možná by někdo řekl, že autobus o fous vede, ale problém je jinde. Například nemalý zákaznický segment představují studenti (ve vlaku se líp klábosí než v autobuse; ti ze zdrávky nebo ekny sice kvůli poloze svých českobudějovických škol upřednostní bus, ale frekventanti průmyslovek na Dukelské nebo studenti leckterých fakult VŠ to mají z vlakáče stejně blízko/daleko jako z autobusáku). Ráno jedou z Číčenic do ČB čtyři vlaky, ale lokálka z Tejna má přípoj pouze na první a poslední z nich, s příjezdem do ČB v 5:56 a 7:59 (to není vtip!). Tyto spoje tím pádem nevyužijí nejen studenti, ale ani dospěláci jedoucí do práce na osmou nebo devátou. Není těžké dospět k přesvědčení, že pracovníci JIKORDu nevyvinuli ani nejmenší snahu po opravdové koordinaci dopravy, ale rovnou – možná podle politického zadání – prostě škrtali. A jak dopadá slibovaná autobusová náhrada? Absolutně žádná změna k lepšímu. Projel jsem se tedy dnes jedním z posledních vlaků Číčenice – Týn. Jel jediný motorový vůz a po celou dobu počet cestujících neklesl pod deset – takových tratí je v Čechách spousta. Nazpátek jsem použil autobus: byl obsazen naprosto stejně. JIKORD je ovšem při chuti: šušká se, že příště přijde na řadu železniční trať Strakonice – Blatná. Mám takový bláznivý nápad: kdyby někomu opravdu, ale OPRAVDU záleželo na udržení traťového provozu, byl by takový problém přitáhnout cestující zavedením speciálních slev (jako to ČD dělají v letní sezoně u rychlíků) a zřídit ve vlacích Wifi připojení? Když to dokáže nějaký Jančura… Na závěr snad už jen heslo Pavla Tigrida z dob, kdy jsme se ještě domnívali, že systém, na nějž kdysi reagoval on, byl nesrovnatelně horší než ten náš současný: Pevnou naději!



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  10

Diskuze

Tomáš Malina

Motto: „Víte, já jsem obyčejný člověk, prostě nula, ale do některých věcí vidím a mám na to svůj vlastní názor a ten mi nikdo nevezme.“ (Václav Havel: Largo desolato)
TomasMalina.jpg
Oblíbenost autora: 10

O autorovi

Kantor na gymnasiu, občasný publicista, poutník-tramp, čtenář...

Kalendář

<<   květen 2019

PoÚtStČtSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

TÉMATA
 
OSOBNÍ TÉMATA